Navigatiespecialist TomTom heeft nieuwe groeibronnen aangeboord. Maar omdat het bedrijf nog groot is in de krimpmarkt van losse navigatiekastjes en de inbouw bij autofabrikanten minder oplevert, bleef de omzet per saldo stabiel bij de start van 2015.

TomTom zag de omzet in het eerste kwartaal stabiliseren op 205 miljoen euro. Toenemende opbrengsten uit zakelijke diensten als wagenparkbeheer en dataverzameling (Telematics) en uit de verkoop van licenties werden tenietgedaan door de afnemende verkoop van navigatiekastjes en lagere opbrengsten uit contracten met de auto-industrie.

Op een totale omzet van 205 miljoen euro is de consumententak die losse navigatiekastjes verkoopt nog steeds veruit het grootst, met een aandeel van een kleine 60 procent in het eerste kwartaal. De groeidivisies voor licenties en data zitten beide om een omzet van rond de 30 miljoen euro.

Licht verlies TomTom

TomTom heeft vorig kwartaal een nettoverlies van 6,9 miljoen euro geboekt op een omzet die even hoog was als in de eerste drie maanden van 2014. Dat was in lijn de verwachtingen van analisten.

Het operationele resultaat (ebit) verslechterde naar min 5 miljoen euro, waar een jaar eerder nog een winst van 1,5 miljoen euro werd gerealiseerd. TomTom boekte in de eerste drie maanden van vorig jaar een nettowinst van 7,6 miljoen euro, mede door een forse belastingmeevaller.

TomTom hield vast aan de verwachtingen voor dit jaar. Daarbij wordt gerekend op een omzet van circa 1 miljard euro en een aangepaste nettowinst van ongeveer 0,20 euro per aandeel. Dit resultaat kwam vorig kwartaal uit op 1 eurocent per aandeel.

Nieuwe contracten autoproducenten in de pijplijn

Volgens topman Harold Goddijn voldeed het eerste kwartaal aan de verwachtingen. Met de omzetkrimp van 3 procent bleef de consumentenmarkt volgens hem redelijk overeind, terwijl nieuwe orders in de auto-industrie zullen zorgen voor groei. De afname op dat vlak in het eerste kwartaal was ingecalculeerd, aldus de bestuursvoorzitter.

De nieuwe contracten met grote autoproducenten zorgen waarschijnlijk vanaf het vierde kwartaal voor meer omzet, gaf Goddijn verder aan. Het volledige effect van de nieuwe orders is volgend jaar zichtbaar, waardoor de omzet van Automotive in 2016 aanzienlijk zal stijgen, voorspelde hij.

bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl